Menurut Department for
Education Skills (DfES), Diskalkulia diterangkan sebagai : sesuatu keadaan yang
mempengaruhi keupayaan menguasai atau memperolehi kemahiran aritmetik.
Kanak-kanak diskalkulia menghadapi masalah dalam memahami konsep nombor yang
mudah, kekurangan kefahaman intuisi terhadap nombor dan bermasalah dalam
mempelajari fakta nombor dan prosedur-prosedur. Walaupun mereka dapat
menghasilkan jawapan yang betul, tetapi mereka melakukannya dengan tanpa
keyakinan diri.
Professor Mahesh Sharma (2003)
menyatakan diskalkulia boleh didefinisikan sebagai kesukaran dalam menerima,
memahami, atau penghasilan kuantitatif dan maklumat ruang.
Diskalkulia dapat
dihuraikan dalam pelbagai bentuk dan antaranya ialah :
1) Verbal Dyscalculia
– kesukaran untuk mengingati dan menamakan terma-terma serta simbol-simbol
matematik.
2) Practognostic Dyscalculia
– kesukaran menggunakan manipulatif atau gambar apabila mengaplikasikan konsep
matematik.
3) Graphical Dyscalculia
– masalah dalam menulis terma-terma matematik, simbol dan lain-lain.
4) Lexical Dyscalculia
– masalah dalam membaca perbendaharaan dan simbol matematik.
5) Ideognostical Dyscalculia
– masalah dalam konsep dan idea matematik.
Individu
boleh memiliki satu atau banyak bentuk-bentuk diskalkulia yang membawa kepada
pelbagai karektor dan cabaran. Hasilnya, individu-individu yang menghidapi
diskalkulia sering mengira dalam cara yang sangat perlahan, sukar dan cepat
letih atau bosan. Kadang-kadang faktor seperti tahap kecerdikan yang rendah,
kurang prasyarat kemahiran, kurang kemahiran membaca, kurang kemahiran asas
matematik, kegelisahan matematik, dan faktor-faktor lain boleh menyebabkan
seseorang itu lemah dalam matematik ( Brian Butterworth, 2005).
Walaubagaimanapun,
kajian menunjukkan tahap kecerdikan kanak-kanak yang mengalami masalah
pembelajaran seperti diskalkulia tiada bezanya dengan kanak-kanak tipikal ( C
Maehler & K Schuchardt, 2009). Guru-guru dan ibu bapa perlulah secara
kritis menganalisa karektor-karektor dan latar belakang pelajar untuk membantu
menentukan samada pelajar benar-benar mempunyai diskalkulia.
Tanda-Tanda Diskalkulia
Diskalkulia merupakan
kumpulan simptom masalah pembelajaran yang melibatkan aspek asas dalam
kemahiran aritmetik. Ianya berkaitan dengan konsep asas seperti pemberitahuan
masa, mengira harga dan baki duit, pengukuran benda seperti suhu dan kelajuan.
i.
Mengira
Kanak-kanak diskalkulia
selalunya boleh belajar urutan nombor tetapi sukar kembali mengira secara
terbalik khususnya dalam gandaan dua atau tiga dan seterusnya.
ii.
Kiraan
(Calculations)
Kanak-kanak diskalkulia
sukar mengingat fakta nombor. Mereka selalunya kurang yakin walaupun dapat
memberikan jawapan yang betul. Mereka juga gagal dalam menggunakan peraturan
dan prosedur membina dan mengenal fakta nombor. Sebagai contohnya, mereka
mempunyai pengetahuan dalam menyelesaikan operasi bagi 5 + 3 = 8, tetapi mereka
tidak dapat menyimpulkan operasi bagi 3 + 5 = 8.
iii.
Nombor
Sifar
Apabila berjumpa dengan
nombor sifar, kanak-kanak diskalkulia sukar untuk memahami perkataan sepuluh,
seratus dan seribu yang mana perkataan tersebut mempunyai hubungan yang sama
antara satu sama lain sebagai nombor 10, 100, dan 1000.
iv.
Ukuran
Kanak-kanak diskalkulia
menghadapi kesukaran dengan operasi seperti mengawal duit dan memberitahu masa.
Mereka juga menghadapi masalah dengan konsep seperti kelajuan ( mil per jam)
atau suhu.
v.
Arahan/Orientasi
Mereka juga sukar
menyusun nombor mengikut ruang dan orientasi kiri dan kanan. Masalah ini
disebabkan sukar mengikuti arahan atau pembacaan peta.
vi.
Sukar
Memahami Konsep matematik dalam ayat
vii.
Keliru
dengan Nombor Hampir Serupa Seperti Nombor 7 dan 9
viii.
Mengalami
Masalah Menggunakan Kalkulator
ix.
Sukar
Mengingat dan Memahami Konsep Masa dan Arah
x.
Sukar
Mengingat Nama Orang
xi.
Keupayaan
Matematik yang Rendah dan Sukar dalam Aktiviti Melibatkan Pengiraan Wang
xii.
Tidak
Dapat Mengingat Konsep Matematik, Formula, Faktor Asas dalam Operasi Matematik
xiii.
Lemah
dalam Pengiraan Spontan
Secara ringkasnya, Diskalkulia merupakan suatu kekurang upayaan individu untuk menguasai asas kemahiran matematik yang mudah.
saya rasa background anda kena warna terang lagi kot baru menarik..sbb smua nampak pudar..hehehhe
ReplyDeletehaha..saya mana reti..mohon ajar
ReplyDeleteperkongsian yang bagus
ReplyDeleteterima kasih kak mai :)
Deleteumi, diskakulia ini boleh dirawat or x ?
ReplyDeleteAwok mcm ne nak follow blog awok ?
Deletediskalkulia bukan penyakit..so,tak perlukan rawatan..cuma bantuan utk meningkatkan kebolehan matematik diorang..mcm disleksia,kita tak blh rawat diorang sebab diorang bukan sakit.cuma kita blh bantu utk diorang kuasai 3m..
Delete