KATEGORI KANAK-KANAK PENDIDIKAN KHAS
MASALAH EMBELAJARAN
Kanak-kanak yg mempunyai proses psikologi yang tidak teratur termasuk dalam perkembangan pemahaman & penggunaan bahasa, komunikasi atau penulisan. Bermasalah dalam mendengar, bercakap, membaca, menulis atau membuat pengiraan.
JENIS-JENIS
1.Disleksia
2..Aphasia
3.Slow Learner
CIRI-CIRI MASALAH BAHASA/ ELEMEN2 DLM MASALAH BAHASA
1. Masalah fonologi- kesukaran mengenalpasti bunyi sesuatu huruf cth: ‘cat’ (bahasa melayu) ‘cat’ (bahasa inggeris), ‘nama’ utk ‘mama’.
2. Masalah morfologi- kesukaran mengenalpasti sesuatu perkataan di mana huruf terakhir atau suku kata tidak ditekankan dalam sesuatu perkataan cth: makan – disebut ‘kan’
Baju – disebut ‘ju’
3. Masalah sintaksis- kesukaran utk memahami ayat yang berbentuk pasif/yang mengandungi klausa. Menggunakan ayat-ayat yang pendek & membuat kesilapan dari segi tatabahasa. Cth:
4. Masalah semantik-kesukaran memahami perkataan yang mempunyai lebih dari satu makna.
5. Masalah pragmatik-agak pasif semasa menjalankan aktiviti berpasangan/berkumpulan
KANAK-KANAK KURANG UPAYA INTELEKTUAL( KERENCATAN AKAL)
Menurut AAMR(2002)-suatu kurang upaya yang bercirikan fungsian intelektual & tingkah laku adaptif yang terhad lazimnya berpunca sebelum umur 18 thn.
Kanak-kanak yg mengalami perkembangan minda & daya fikiran yang kurang ataupun tidak lengkap termasuk kecacatan daalm fungsi intelektual & sosial. Ia merujuk kepada kepentingan fungsi kepintaran yg biasa atau dikaitkan kerosakan dalam menyesuaikan kelakuan & ia jelas semasa proses pembesaran.
JENIS-JENIS
1. Terancat akal
2. Down Sindrom
CIRI-CIRI MASALAH BAHASA/ ELEMEN-ELEMEN DALAM MASALAH BAHASA
1.Masalah fonologi & morfologi-kesukaran dalam penghasilan pertuturan (artikulasi), kurang konsonan yang berkelompok & konsonan terakhir dipotong. Cth: ‘bola’ disebut ‘ola’
2. Masalah sintaksis-lebih susah membina bahasa/ayat-umur mental berpadanan dengan struktur sintatik
3. Semantik-mengalami masalah penaksiran semantic seperti memahami ungkapan kiasan
4. Masalah pragmatik-lambat untuk menghurai dan memahami pertuturan perbuatan/arahan orang lain
KANAK-KANAK AUTISME
Menurut Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia(NASOM) bermaskud -Kekurangan seumur hidup & menampakkan kesannya daalm masa 30 bualn yang pertama seseorang bayi. Komunikasi antara mereka adalah terbantut & mereka tidak dapat berhubung secara langsung. Mereka juga mempunyai masalah tingkah laku, & kelebihan intelek yang luas. Kerapkali menunjukkan kelebihan dalam bidang matematik atau kemahiran mekanikal ataupun dalam seni muzik, rote memory dll.
Menurut Persatuan Autisme Amerika Syarikat – ketidakupayaan yang rencam yang pada kebiasaannya kelihatan pada masa kanak-kanak itu belum meningkat umur 3 thn. Keadaan ini adalah kesan daripada kecelaruan neurologikal yang mengganggu fungsi otak. Autisme & tingkah laku yang berkaitan dengannya dianggarkan terdapat dalam 1 drpd 500 individu. Kekerapan kanak-kanak lelaki mengalami autisme adalah 4 kali ganda dairpada kanak-kanak perempuan.
JENIS-JENIS
1.Autisme
2. Sindrom Asperger
CIRI2 MASALAH BAHASA/ ELEMEN-ELEMEN DALAM MASALAH BAHASA
1.Masalah Fonologi- masalah suprasegmental dalam pengeluaran bunyi-bercakap seolah menyanyi, mempunyai keadaan turun naik dalam kesungguhan vocal, intonasi yang tidak sesuai dengan makna(menggunakan sebutan yang tidak sesuai dengan maksud perkataan).
2.Masalah morfologi & sintaksis; Masalah Morfologi-mempunyai deretan (ayat yang mengubah maksud asal dalam sesebuah kandungan)contohnya: ayat sepatutnya”Ayah mempunyai kereta” di sebut “kereta ayah.”
-Masalah sintaksis -tatabahasa’morphems’ dan fungsi perkataan(artikel bantuan) sering ditinggalkan. Masalah semasa menggunakan aturan sintaksis dalam bahasa pertuturan (terutamanya ayat yang panjang.
Masalah Semantik-kesukaran utk mengorganisasi & menyelesaikan masalah. Tidak boleh mengkategorikan sesuatu maklumat dalam bentuk kumpulan. Tidak boleh mengaplikasikan apa yang dipelajari dalam situasi sebenar. Tidak boleh memahami & menjelaskan dengan tepat maksud peribahasa Cth: ‘buah tangan’, ‘kaki bangku’. Lebih banyak mereka perkataan sendiri. Cth: “makan” disebut ‘mamam’. Kesukaran memahami perkataan yg mempunyai lebih daripada satu makna cth: perkataan ‘siang’ difahami satu makna sahaja.
Masalah Pragmatik-
-memula & menamatkan interaksi
-mengekalkan topik perbualan
-melaksanakan peranan pendengar & penyampai maklumat
-menggunakan pergerakan utk mencapai matlamat komunikasi
Contohnya mereka pasif dalam menjalankan aktiviti berkumpulan.
KANAK-KANAK BERMASALAH SENSORI
Kanak-kanak yang mengalami kecacatan deria termasuk pendengaran & penglihatan.
JENIS-JENIS
1. Cacat penglihatan
2. Cacat pendengaran
KANAK-KANAK BERMASALAH EMOSI & TINGKAH LAKU
Sekumpulan individu yg mempunyai sikap yang suka merosakkan harta benda & mereka ini sukar di uruskan oleh guru,selalunya diasingkan daripada kelas biasa supaya tidak mengganggu proses P&P. Kecelaruan emosi & tingkah laku, tidak dapat menyesuaikan diri dlm keadaan sosial, gangguan mental. Menunjukkan masalah bahasa ekspresif dan bahasa reseptif dari keadaan sederhana hingga teruk.
Tingkah laku yg menunjukkan masalah bahasa reseptif:
1)Tidak menunjukkan sebarang reaksi ketika orang lain bercakap.
2)Mudah tertarik dengan bunyi-bunyi luaran ketika bercakap dengannya.
3)Bermasalah dalam urutan peristiwa contoh hari dalam seminggu.
Tingkah laku yang menunjukkan masalah ekspresif:
1)banyak menggunakan gerakan fizikal daripada ekspresi verbal
2)berjalan-jalan bila diajukan soalan / mendengar cerita.
1. Kurang Tumpuan(AD)
2. Hyper Aktif (HD)
CIRI-CIRI MASALAH BAHASA/ ELEMEN-ELEMEN DALAM MASALAH BAHASA
Masalah utama ialah masalah pragmatik:
-mengalami masalah interaksi sosial & perhubungan dengan rakan sebaya
-perbincangan kekok-kecelaruan dalam perbincangan
-menukar topik secara tiba-tiba
-menyampuk dengan perkara yang tidak berkaitan
-tidak mengikut giliran bercakap.
-pengantara mesej yang tidak baik contohnya dalam permainan mesej berangkai.
No comments:
Post a Comment